Ескіз для виготовлення гобелену |
Сайт - Гобелен | |||
У західних гобеленах середньовічні полотна або попередні ескізи звичо креслились і розфарбовувалися художником на полотні такого ж розміру, як і планований гобелен. Наприкінці 15-го століття ткач, можливо, ткав безпосередньо з моделі, як наприклад живопис, і послідовно копіював не з діаграмного зразка, а з оригіналу закінченої роботи художника. На початку 17-го століття з'явилась значна відмінність між моделлю і полотном. Моделлю було першоджерело, на якому базувалось полотно. Полотно швидко і вільно використовувалось і часто копіювалися. З полотна можна зробити більше одного гобелена. Наприклад, на фабриці «Гобелінс» комплект гобеленів 17-го століття «Indies» створювався 8 разів, що сплітався повторно і трохи змінювався пізнім художником стилю бароко Франсуа Депорт (1661-1743). Ці полотна ткали ще кілька разів у 18-му столітті. Була тенденція піддавати кордон полотно повторному проектуванню при кожному замовленні, оскільки у кожного клієнта були свої геральдичні емблеми або особисті уподобання щодо декоративних мотивів. Найчастіше границі, оформлені художником, відрізнялися від тих, які задумані в полотні для основного малюнка. Проте як елемент дизайну гобеленів границі або рамки були важливими в європейських гобеленах лише з 16-го по 19-ий століття. Гобелени Середньовіччя та 20-го століття рідко містять цю деталь, яка акцентує увагу на гобелені як на репродукції або копії картини. Повністю намальований, закінчений ескіз займає дуже багато часу художника і є досить затратним для створення на один раз. Тому в 20-му столітті були запропоновані інші рішення. Ескізом могла служити більша за розміром фотографія моделі або, що ще простіше, прорахована діаграмна схема. Останній вид ескізу був розроблений відомим французьким дизайнером гобеленів Жаном Люрс під час Другої світової війни. У цьому методі кожне число відповідає певному кольору, і кожен творець ескізу має свою палітру кольорів. Кольори не вказуються на великих за розміром фотографіях, але ткач керується невеликий колірною моделлю, яка видається художником, і з її допомогою вибирає зразки вовни.
|