Історія гобелену - впродовж століть
Сайт - Гобелен

Епоха лицарів і геральдика

Англійське "chivalry" - лицарство - походить від французького "chevalerie" - кінні лицарі в облаштунках. Середньовічна епоха лицарства тривала з XI по XV ст., Часи, коли хоробрі шляхетні лицарі займалися вирішенням конфліктів і несли зразкову службу при дворі.

Термін "геральдика" походить від звичаю носіння гербів, які, починаючи з XII століття, розташовувалися на щитах і інших лицарських облаштунках, щоб як соратники, так і вороги лицаря могли легко впізнати його.


Епоха норманів і середньовіччя

Норманське вторгнення до Англії 1066 очолив Вільям, герцог Нормандії, який вважав себе законним претендентом на англійський трон, не дивлячись на те, що після смерті короля Едварда вже був коронований Харольд, граф Вессекса. Король Харольд повів англосаксів на боротьбу з норманськими завойовниками, але був розбитий в історичній битві при Гастінгсі. Гобелен Бейо був витканий згодом у пам'ять цієї битви та історичних подій, які послужили приводом для неї.

Гобелени вироблялися в Європі протягом восьми століть. У середні віки гобеленове ткацтво стало найважливішою галуззю промисловості, тисячі ткачів були залучені до роботи. Основними центрами виробництва гобеленів стали Париж, потім, пізніше, Аррас, Брюссель і Фландрія. Гобелени часто служили практичним цілям, також як і декоративним. Основні сюжети зображали сцени з життя королівської сім'ї та вищої знаті, а також важливі історичні події.


Середньовічні "Тисячі квітів"

У XV столітті гобелени звичайно "розповідали історію", часто зображуючи сцени з повсякденного життя, такі як прядіння вовни або збір винограду. У цей період фон гобелена зазвичай прикрашався "тисячею квітів" ( "mille fleurs") - стиль, який прийшов з долини Луари, з Франції і завоював велику популярність. Старовинний звичай всипати усе квітами у святкові дні надихнув майстрів на створення цього мотиву. Один з кращих його зразків - серії гобеленів "Дама з єдинорогом", виткані близько 1490 року, які зберігаються в музеї Клуні в Парижі.


Епоха Ренесансу

Протягом століть стилі змінювалися. У XV-XVII ст. Відродження дало новий імпульс розвитку дизайну гобеленів. З'явилися соковиті, вібруючі кольори, широкі, багато орнаментовані бордюри. Почали розвиватися нові стилі, зокрема, перспективи введення в зображення. У XVI столітті стали дуже популярними сцени полювання. Знатні сім'ї часто замовляли серії гобеленів на такі теми, як "Пори року" або "12 місяців".


"Зелень" і "Листя капусти"

Протягом XVI-XVIII ст. було виткано безліч так званих "зелених" гобеленів ( "verdure"), малюнок яких повторював рослинні форми. Ці гобелени зображали сцени із сільського життя, птахів, річки і замки. Більшість "зелених" гобеленів були виткані у Фландрії або в Обюссон, найбільших центрах ткацтва, яким протегувала аристократія. Гобелен в стилі "листя капусти" ( "Aristolochia") з'явилися в XVI столітті і зображували птахів і тварин серед пишної листя. Ці сюжети, як правило, що оздоблюють широкими декоративними бордюрами - стильове рішення, яке з'явилося в епоху Ренесансу і залишалося невід'ємним елементом гобелена протягом кількох наступних століть.


Пейзажі, пасторалі і морські сцени

У XVIII столітті гобелени стали більшою мірою копіями живописних творів. Предметом зображення звичайно служили пейзажі, сцени полювання та сільського життя, часто з більш реалістичною перспективою, ніж будь-коли раніше. Сцени портового життя і рибного лову, улюблені фламандськими ткачами, конкурували з французькими пасторальними сценами.


Декоративні гобелени XVIII-XIX ст

У XVIII-XIX століттях з'явилася потреба в гобеленах, що виконують більше декоративну роль в інтер'єрі. В результаті з'явився багато орнаментований стиль XVIII століття. Основними сюжетами стали натюрморти, флора, архітектура, а також поєднання цих елементів. Майстри гобеленів надихалися живописними полотнами голландських і фламандських художників. Також у цей період з'явилися так звані "Портьєри", що спочатку призначалися для драпірування дверних прорізів.